Produkty inwestycyjne i ubezpieczeniowe w zależności od ich konstrukcji służą realizacji różnych finansowych celów klienta.Ponieważ klient z reguły nie dysponuje wszechstronną wiedzą z zakresu ekonomii, a oferowane przez instytucje finansowe produkty są często bardzo skomplikowane nie jest on w stanie samodzielnie podjąć decyzji, jakie rozwiązanie będzie dla niego najbardziej odpowiednie. Dyrektywa unijna w sprawie dystrybucji ubezpieczeń (IDD) obowiązująca w Polsce od 2018r. wprowadziła obowiązek przeprowadzenia przez doradcę analizy potrze klienta.
Profesjonalnie przeprowadzona analiza powinna uwzględniać wszystkie istotne czynniki mające wpływ na rodzaj zaproponowanego produktu m.in: sytuację życiową klienta, wysokość zobowiązań, wykonywany zawód, cele finansowe klienta, posiadane produkty i wiele innych. Jak wynika z badania MetLife przeprowadzonego w ramach kampanii „Dobry agent. Dobry doradca”, na które powołuje się Gazeta Ubezpieczeniowa w artykule z dnia 16.04.2020r ,, Blisko 70% Polaków deklaruje, że nigdy nie miało przeprowadzonej profesjonalnej analizy potrzeb ubezpieczeniowych, z czego 13% nie wie nawet, czym taka analiza jest”
Wprowadzenie przez ustawodawcę wymogu przeprowadzenia analizy potrzeb to bardzo dobra decyzja ponieważ umożliwia klientowi podjęcie świadomej decyzji, jak również eliminuje zjawisko niewłaściwej sprzedaży polegającej na oferowania klientom produktów im niepotrzebnych.
Pytanie 262. Czym będzie Ogólnoeuropejski indywidualny produkt emerytalny ( OIPE)?
Ogólnoeuropejski indywidualny produkt emerytalny ma zapewnić obywatelom Wspólnoty nową perspektywę oszczędzania pieniędzy na przyszłą emeryturę. Przewiduje to projekt ustawy, który ma wprowadzić niezbędne zmiany w prawie krajowym w związku z wejściem w życie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1238 z 20 czerwca 2019 r. w sprawie OIPE.
Nowe przepisy mają określić limity wpłat na OIPE w roku podatkowym oraz ulgi podatkowe w związku z gromadzeniem środków na OIPE. Ustawy ma zostać przyjęta w pierwszym kwartale 2021r.
Największą wartością programu będzie możliwość inwestowania transgranicznego, a także możliwość przenoszenia kapitału przy zmianie miejsca zamieszkania z jednego państwa członkowskiego UE do innego.OIPE nie będzie można znacjonalizować ani przekształcić zgodnie z potrzebami władz. W informacjach podanych na stronie Ministerstwa Finansów dotyczących projektu ustawy możemy przeczytać, że ,,Jednym z czynników, który wymaga gromadzenia dodatkowych oszczędności jest starzenie się społeczeństwa europejskiego wraz wydłużającą się średnią długością życia oraz spadkiem przyrostu naturalnego, które może spowodować, że średnia wysokość emerytury państwowej będzie w dłuższej perspektywie spadać i stanowić coraz niższy odsetek średniego wynagrodzenia.”
Pytanie 261. Czy bank może wypłacić środki znajdujące się na rachunku zmarłego w celu rekompensaty poniesionych kosztów pogrzebu?
Art. 55 ust. 1 pkt 1 ustawy – prawo bankowe zobowiązuje bank do wypłaty środków znajdujących się na rachunku bankowym zmarłego posiadacza rachunku na rzecz osoby, która przedłoży rachunki potwierdzające wysokość poniesionych przez nią kosztów.Kwota ta nie wchodzi do masy spadkowej po zmarłym. Do wypłaty środków, stanowiących rekompensatę kosztów pogrzebów może ubiegać się nie tylko osoba fizyczna, ale też osoba prawna czy ułomna osoba prawna. Osoba ta nie musi być małżonkiem zmarłego, jego krewnym, powinowatym czy spadkodawcą – zasadniczym wymogiem jest tutaj fakt sfinansowania pogrzebu. Do kosztów pogrzebu należy z kolei zaliczyć koszty przewozu zwłok, zakupu trumny, odzieży żałobnej, miejsca na grób, koszt wzniesienia nagrobka lub remontu nagrobka, w którym zmarły ma zostać pochowany, a także wydatki na urządzenie uroczystości pogrzebowej oraz stypy.
Źródło: rf.gov.pl
Pytanie 259. Czy muszę zapłacić składkę OC za zezłomowany pojazd ?
Zgodnie art. 23 ust. 1 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych posiadacz pojazdu mechanicznego jest obowiązany zawrzeć umowę obowiązkowego ubezpieczenia OC za szkody powstałe w związku z ruchem posiadanego pojazdu. Kierowca, który zapomniał wyrejestrować zezłomowany pojazd będzie zobowiązany do zapłacenia składki za ubezpieczenie OC ponieważ zgodnie z przepisami ubezpieczeniu podlega każdy zarejestrowany lub użytkowany pojazd przy czy słowo,, lub” ma tutaj szczególne znaczenie.
Pytanie 258. Czy wydatki na powypadkowy remont samochodu są kosztem uzyskania przychodu?
Jeśli pojazd nie był objęty dobrowolnym ubezpieczeniem auto casco to zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 48 ustawy o PIT wydatki na powypadkowy remont samochodu osobowego nie będą kosztem uzyskania przychodu.
W przypadku pojazdu posiadającego ubezpieczenie AC, który jest wykorzystywany zarówno do celów firmowych jaki i prywatnych wypłacone odszkodowanie stanowi w całości przychód. W takiej sytuacji w koszty uzyskania przychodu możemy zaliczyć jedynie 75% wartości całego remontu. Jeśli na remont pojazdu przedsiębiorca wydał całą kwotę otrzymanego odszkodowania, a w koszty wliczył jedynie 75% wydatków to 25% otrzymanego odszkodowania stanowi dochód (wyłącznie na papieże), podlegający opodatkowaniu.
Pytanie 257. Kiedy przysługuje Ci prawo do odszkodowania i zwrotu kosztów biletu za odwołany lot?
W przypadku kiedy Twój lot został odwołany, nawet jeśli zostałeś o tym poinformowany z odpowiednim wyprzedzeniem masz prawo do zwrotu pieniędzy za zakupiony bilet.
Pytanie 256. Czy rozdzielność majątkowa wpływa na dziedziczenie po zmarłym małżonku?
Wprowadzenie rozdzielności majątkowej tzw. intercyzy jest coraz częściej spotykanym rozwiązaniem wśród małżonków. W takim przypadku ślub nie powoduje żadnych skutków w sprawach majątkowych małżonków.Najczęściej decydują się na nią osoby prowadzące działalność gospodarczą ponieważ w przypadku długów lub bankructwa firmy zabezpieczona zostaje część majątku rodziny nie należąca do przedsiębiorcy.Zawarcie intercyzy nie wpływa w żaden sposób na dziedziczenie po zmarłym małżonku. Zarówno współmałżonek jak i dzieci dziedziczą majątek w równych częściach z tym,że część przypadająca małżonkowi nie może być niższa, niż 1/4 spadku.
Niniejszy wpis nie jest poradą prawną tylko informacją wynikającą z przepisów prawa.
Pytanie 255. Jakie podatki zapłacą wspólnicy spółek komandytowych w 2021r?
Dziś dochody wspólników spółek komandytowych opodatkowane są na ogólnych zasadach wg. skali 17%, 32% lub płacą oni podatek liniowy w wysokości 19%. Zgodnie z nowelizacją ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych od 1 stycznia 2021 roku spółka komandytowa będzie objęta podwójnym opodatkowaniem. Oznacza to, konieczność zapłaty przez spółkę podatku CIT w wysokości 9% lub 19% w zależności od osiąganych przychodów oraz 19% podatku PIT od dochodów osiągniętych przez wspólników.
Powołując się na informacje z rejestru REGON w okresie ostatnich dwóch lat w Polsce rejestrowanych było o ponad 30% więcej spółek niż w latach poprzednich.Szczególnie popularną formą prowadzenia działalności gospodarcze stała się działalność oparta na dwóch powiązanych ze sobą spółkach: spółki z ograniczoną odpowiedzialnością i spółki komandytowej.Przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą w powyższej formie płacili możliwie najniższe podatki a ich odpowiedzialność majątkiem prywatnym za zobowiązania firmy była ograniczona.
Pytanie 254. Kto odpowiada za uszkodzenie pojazdu na drodze publicznej?
Jak postępować w sytuacji kiedy wjedziesz w niewidoczną dziurę w jezdni i poważnie uszkodzisz swój samochód. Zakup nowej felgi i wymiana opony może Cię kosztować kilkaset złotych.
W każdym takim przypadku odpowiedzialność ponosi zarządca drogi, który co do zasady powinien posiadać ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej. Zwróć się więc o wypłatę odszkodowania bezpośrednio do ubezpieczyciela, z którym zarządca drogi zawarł umowę ubezpieczenia OC.Jest on zobowiązany do podania Ci numeru swojej polisy oraz nazwy Zakładu Ubezpieczeń.
Zgłaszając szkodę powinieneś udokumentować, że szkoda ta nastąpiła z winy leżącej po stronie zarządcy drogi. Niezwłocznie po takim zdarzeniu wezwij straż miejską lub policję, która sporządzi odpowiednia notatkę. Warto również wykonać zdjęcia miejsca zdarzenia i uszkodzonego pojazdu.
Pytanie 253. Jak zweryfikować autentyczność dokumentu mPrawo jazdy?
Najprościej mPrawo jazdy można zweryfikować metodą wizualną oceniając prawidłowość pięciu poniższych elementów.
• Element dynamiczny (flaga) – ruchomy element graficzny, prezentujący niebieską flagę z dwunastoma złotymi gwiazdami i skrótem „PL”; • Hologram – element graficzny o zmiennej kolorystyce, uzależnionej od kąta pochylenia urządzenia mobilnego, w kształcie odpowiadającym Godłu Rzeczypospolitej Polskiej;
• Gilosz – elementy grafiki tła o zmiennej kolorystyce i napisach, uzależnionych od kąta pochylenia urządzenia mobilnego (hologram);
• Stan na dzień – data pobrania lub odświeżenia danych;
• Dynamiczny zegar – zegar pokazujący aktualną datę i godzinę.
mPrawo jazdy można również zweryfikować metodą kryptograficzną za pomocą aplikacji mWeryfikator.Aby udostępnić dokument do weryfikacji wybierz funkcję „Przekaż” na dolnej belce w menu w dokumencie mTożsamość a nastepnię okaż do zeskanowania osobie weryfikującej kod QR.Użytkownik mWeryfikatora zobaczy na swoim urządzeniu Twoje z mTożsamości, datę weryfikacji (weryfikacja integralności i pochodzenia danych). Może też sprawdzić ważność certyfikatu online (z połączeniem internetowym).
Źródło: www.gov.pl