Finanse firmowe

Pytanie 90. Jaka jest różnica pomiędzy leasingiem operacyjnym a finansowym?

Leasing operacyjny zwany też leasingiem usługowym to jedna z forma finansowania zewnętrznego, którą wybiera ok. 80 % przedsiębiorców. Leasing operacyjny charakteryzuje się z tym, że opłata wstępna, oraz raty leasingowe stanowią dla leasingobiorcy koszty uzyskania przychodu i nie podlegają u niego amortyzacji. W umowie leasingu operacyjnego leasingobiorca może mieć zagwarantowane prawo zakupu przedmiotu leasingu po zakończeniu umowy. Warto również podkreślić, że podatek VAT  doliczany jest do rat leasingowych.

Leasing finansowy zwany  też leasingiem kapitałowym – polega na oddaniu przedmiotu leasingu w użytkowanie, w zamian za raty leasingowe. Przedmiot umowy leasingu jest własnością leasingobiorcy i to na nim spoczywa obowiązek amortyzacji. Rata leasingowa podzielona jest na część kapitałową i odsetkową.Koszt uzyskania przychodu stanowią wyłącznie odsetki.
W przypadku leasingu finansowego podatek VAT płatny jest z góry za cały okres trwania umowy.

Ubezpieczenia na życie i zdrowie

Pytanie 89. Kto ubezpieczał pasażerów Titanica?

Zatonięcie Titanica 14 kwietnia 1912 r.  spowodowało śmierć ponad 1500 osób. Statek należał do angielskiego armatora – linii White Star Line,  więc większość pasażerów posiadała  polisy  na życie największego angielskiego Ubezpieczyciela, firmy Prudential Assurance. Listę 324 ubezpieczonych pasażerów ustalono bardzo szybko, na  podstawie depeszy nadanej z pokładu Carpatii, przez ocalałego z Titanica operatora radia Harolda Bride’a .W przeciągu trzech tygodni firma wypłaciła  292 rodzinom ofiar ogromną jak na owe czasy kwotę 12 834 funtów. Pozostałe odszkodowania  zostały wypłacone do końcem czerwca 1912r. W tych trudnych chwilach szybka wypłata roszczeń dla wdów i sierot miała ogromne znaczenie i jest  dobitnym przykładem stawiania klienta w centrum  wszystkiego co robi firma.

 

 

Bez kategorii

Pytanie 88. W czym może pomóc Rzecznik Finansowy?

Jeśli Bank, Towarzystwo Ubezpieczeń lub inny podmiot rynku finansowego odrzucił  Twoją reklamację a chcesz  walczyć dalej o swoje prawa to możesz złożyć wniosek o przeprowadzenie postępowania interwencyjnego przez Rzecznika Finansowego.

Jak wygląda i ile trwa postępowanie interwencyjne?

Postępowanie interwencyjne trwa najczęściej od 3 do 12 miesięcy. W ramach postępowania interwencyjnego eksperci przygotowują argumentację, która ma na celu przekonanie instytucji finansowej do zmiany stanowiska. Rzecznik Finansowy nie ma jednak możliwości wydania decyzji wiążącej podmiot rynku finansowego. Działania interwencyjne podejmowane są tylko wtedy, gdy złożyłeś reklamację do podmiotu rynku finansowego i została ona odrzucona lub nie uwzględniono Twoich roszczeń w całości.

W takiej sytuacji przygotowywane jest tzw. pismo kończące zawierające argumenty, które mogą Ci się przydać przy podejmowaniu decyzji co do dalszych działań. Możesz zdecydować o ugodowym rozwiązania sporu w postępowaniu polubownym przy Rzeczniku Finansowym lub w postępowaniu cywilnym przed sądem powszechnym. Wniosek o interwencję mogą złożyć jedynie osobom fizyczne zarówno prowadzące jak i nieprowadzące działalności gospodarczej.

 

Bez kategorii

Pytanie 87. Czy można odzyskać środki z przedwojennej polisy na życie?

W 1927 roku firma Prudential rozpoczęła działalność w Polsce wykupując pakiet kontrolny akcji Towarzystwa Ubezpieczeń Przezorność. W wyniku wybuchu II wojny światowej majątek firmy został przejęty przez okupanta, a archiwa zniszczone podczas Powstania Warszawskiego.

Po zakończeniu wojny nastąpiły zmiany ustrojowe uniemożliwiające dalszą działalność firmy w Polsce. Pomimo to Prudential dotrzymał złożonych obietnic, wypłacając świadczenia zgłaszającym rodzinom. Nadal jednak poszukiwani są  spadkobiercy przedwojennych polis na życie, które czekają na realizację.

Jeżeli uważasz, że  ktoś z Twojej rodziny mógł być ubezpieczony przez Prudential Assurance Company Limited  lub spółkę zależną Przezorność  to możesz to sprawdzić na liście osób ubezpieczonych w tamtym okresie. Lista wraz z instrukcją co należy zrobić jeżeli znajdziesz na niej  swojego przodka znajduje  na stronie internetowej www.prudential.pl

Pomimo znacznych braków w dokumentacji, wynikających przede wszystkim ze zniszczeń spowodowanych działaniami wojennymi, począwszy od lat pięćdziesiątych Prudential wypłacił do tej pory prawie połowę zobowiązań. Część środków z niezrealizowanych polis ze względu na brak żyjących spadkobierców została  przekazał na cele charytatywne.

Ubezpieczenia majątku

Pytanie 86. Ile wynosi kara za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC?

Bez obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej narażasz się na płacenie wysokiego odszkodowania gdy spowodujesz wypadek  lub kolizję. Za brak takiej polisy grożą także surowe i nieuchronne kary finansowe.

Wysokość opłaty karnej za brak OC komunikacyjnego uzależniona jest od:

1.Rodzaju pojazdu, którego posiadacz nie spełnił obowiązku ubezpieczenia:
• samochody osobowe – równowartość 2- krotności  minimalnego wynagrodzenia za pracę,
• samochody ciężarowe, ciągniki samochodowe i autobusy – równowartość 3- krotności minimalnego wynagrodzenia za pracę,
• pozostałe pojazdy – równowartość 1/3 minimalnego wynagrodzenia za pracę.

2.Okresu pozostawania bez ochrony ubezpieczeniowej w danym roku kalendarzowym:
• do 3 dni – 20% pełnej opłaty karnej,
• 4 do 14 dni – 50% pełnej opłaty karnej,
• powyżej 14 dni – 100% opłaty karnej.

Gradacja opłaty Samochody osobowe Samochody ciężarowe, ciągniki samochodowe i autobusy Pozostałe pojazdy OC rolników
100% 5 200 zł 7 800 zł 870 zł 260 zł
50% 2 600 zł 3 900 zł 430 zł
20% 1 040 zł 1 560 zł 170 zł

 

Inwestowanie i oszczędzanie

Pytanie 82. Jakie ryzyko niesie inwestowanie w weksle inwestycyjne?

Proces inwestycji w weksle polega  na tym, że inwestor wpłaca  pieniądze do spółki nabywając w ten sposób  wystawiony przez spółkę weksel inwestycyjny. Pozyskany  kapitał spółka pożycza przedsiębiorcy zabezpieczając  transakcję hipoteką na nieruchomości. Inwestor zazwyczaj nabywa  weksel z dyskontem, a przy  wykupie otrzymuje całą wartość. To dyskonto stanowi zysk z inwestycji.

Nabywając weksel inwestycyjny pośrednio pożyczasz pieniądze przedsiębiorcy, który przeznacza je na realizację swoich inwestycji. Jeśli inwestycja  nie przyniesie oczekiwanych zysków, inwestor będzie zmuszony dochodzić swoich praw w drodze egzekucji z nieruchomości stanowiącej zabezpieczenie pożyczki. Może to być  utrudnione ze względu na skomplikowaną ścieżkę wezwania do wykupu weksla lub zaniżoną wyceną nieruchomości. Należy również zwrócić uwagę na fakt, że  spółka wystawiająca weksel nie podlega nadzorowi KNF a weksle inwestycyjne  nie są objęte gwarancją Bankowego Funduszu Gwarancyjnego.

 

 

Ubezpieczenia majątku

Pytanie 81. Jak działa polisa cyber ?

Gdy dochodzi do wycieku danych osobowych lub innego naruszenia prywatności osób fizycznych, organy państwowe powołane do ich ochrony mogą wszcząć postępowanie regulacyjne. Urząd Ochrony Danych Osobowych oraz Prokuratura coraz częściej z tej możliwości korzystają. Konsekwencją postępowania może być wydanie decyzji zobowiązującej winnego do konkretnego działania lub nałożenie na niego kary administracyjnej. Kary przewidziane w Europejskim Rozporządzeniu o ochronie danych osobowych (w skrócie RODO) mogą być ogromne: do 4% łącznego przychodu lub 20 mln EUR

Ubezpieczenie cyber pokrywa koszty obrony w tego typu postępowaniach regulacyjnych oraz obejmie na zasadach określonych w ogólnych warunkach ubezpieczenia  refundację nałożonych kar administracyjnych.

W przypadku wycieku danych osobowych instytucja, której powierzono dane osobowe ponosi również odpowiedzialność cywilną za naruszenie prywatności. Ponadto zobligowana jest do wykonania rozmaitych działań w celu zmniejszenia skutków wycieku danych Są to między innymi:

  • obowiązek pisemnego poinformowania każdej osoby, której dane zostały bezprawnie ujawnione,
  • działania podjęte w celu odtworzenia utraconych lub skompromitowanych danych,
  • usunięcie danych z miejsc w sieci, w których znalazły się bez zgody osoby, której dane dotyczą

Polisa cyber zapewnia wypłatę świadczenia obejmującego należne zadośćuczynienie i odszkodowanie dla osób  poszkodowanych przez bezprawny wyciek lub naruszenie ich danych.

 

 

Finanse firmowe

Pytanie 80. Którzy przedsiębiorcy podlegają wpisowi do CRBR i jak należy tego dokonać? ?

Jednym z głównych zadań Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych (CBR) jest przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. Posiadanie dokładnych i aktualnych danych o beneficjentach rzeczywistych uniemożliwia przestępcom ukrycie swojej tożsamości w skomplikowanej strukturze korporacyjnej. Publiczny charakter rejestru, umożliwiający każdemu nieodpłatny dostęp do informacji o beneficjentach rzeczywistych, zapewnia również większą kontrolę informacji przez społeczeństwo obywatelskie oraz przyczynia się do zwiększenia zaufania do rynku finansowego. W Centralnym Rejestrze Beneficjenta Rzeczywistych ujawnia się dane dotyczące imienia i nazwiska, numeru Pesel, państwa zamieszkania oraz informację o wielkości i charakterze udziału bądź uprawnień przysługujących beneficjentowi rzeczywistemu.

Obligatoryjnemu wpisowi do CRBR podlegają wszystkie spółki jawne, komandytowe, komandytowo-akcyjne, z ograniczoną odpowiedzialnością oraz spółki akcyjne, które nie są notowane na giełdzie.

Ze względu na epidemię koronawirusa spółki, które powstały przed 13 października 2019 r. mają na to czas do 13 lipca 2020 r. natomiast nowe spółki powinny zostać wpisane w terminie 7 dni od daty rejestracji spółki w KRS.

Dane do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych zgłasza wyłącznie osoba uprawniona do reprezentacji spółki i nie ma możliwości powierzenia tego zadania innym osobom.

Zgłoszenie do CRBR  możesz złożyć w formie elektronicznej na stronie internetowej crbr.podatki.gov.pl