Finanse firmowe

Gwarancja bankowa jest rodzajem zabezpieczenia stosowanym w transakcjach pomiędzy firmami. Umowa zawierana jest pomiędzy bankiem a beneficjentem, czyli wierzycielem  obawiającym się, że należność nie zostanie spłacona w terminie i będzie on musiał dochodzić swoich spraw na drodze sądowej. Jeśli dłużnik nie wywiązuje się ze spłaty długu w terminie bank spłaca całą należność beneficjentowi a następnie egzekwuje dług za pomocą ustanowionych zabezpieczeń. Przed udzieleniem gwarancji tak samo jak przed udzieleniem kredytu bank przeprowadza analizę dłużnika i jeżeli uzna, że istnieje duże ryzyko, że nie wywiąże się on ze spłaty zobowiązań w terminie odmówi jej udzielenia.

Na rynku bankowym  istnieje wiele różnych rodzajów gwarancji, w zależności od rodzaju i charakteru wierzytelności, jakie ma zabezpieczać dana gwarancja. Najczęściej spotykanymi gwarancjami są:

  • gwarancja terminowej zapłaty,
  • gwarancja dobrego wykonania umowy,
  • gwarancja przetargowa,
  • gwarancja terminowej spłaty kredytu albo pożyczki,
  • gwarancja zapłaty rat leasingowych,
  • gwarancja zwrotu zaliczki,
  • gwarancja zapłaty czynszu.
  • gwarancja akcyzowa,
  • gwarancja celna,

Umowa gwarancji może być zarówno warunkowa jak i bezwarunkowa. W przypadku gwarancji warunkowej  bank wypłaci  beneficjentowi określoną w umowie kwotę dopiero po sprawdzeniu czy roszczenie jest zasadne oraz czy beneficjent gwarancji bankowej złożył wszystkie dokumenty, które mogą to potwierdzić. Gwarancja bezwarunkowa nie wymaga składania przez beneficjenta dokumentów potwierdzających zasadność jego wniosku.

Cena gwarancji stanowi procentowy udział w kwocie gwarantowanej i zależny jest od rodzaju gwarancji, wysokości gwarantowanej kwoty oraz waluty, w której udzielona jest gwarancja.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *